HYRESGÄSTINFORMATION
HYRESGÄSTINFORMATION
Här finns
blandad information för alla som hyr eller vill hyra en lägenhet av
oss. Vi uppskattar att du vänder dig till oss för att berätta när något
behöver rättas till, förbättras eller lagas.
Hur gör jag för att framföra en serviceanmälan?
Längst upp på hemsidan finns en flik som heter "SERVICEANMÄLAN".
Klicka där och fyll därefter i formuläret så hoppas vi att vi snart ska kunna
hjälpa dig.
Vad gör jag om jag inte har möjlighet att fylla i
formuläret?
Ring
oss gärna via växeln 036-440 02 00 och tryck därefter på 2 för att prata med vaktmästaren
eller 3 för att komma till kontoret.
Vad gör jag om jag behöver göra ett brådskande
serviceanmälan utanför kontorstid?
Du
når oss alltid via vår jourtelefon genom att ringa växeln och därefter trycker
4.
När är kontorstid?
Vardagar
mellan kl. 8.00-17.00, kontakta oss gärna för att boka en tid,
Hur kommer jag i kontakt med er för information,
dialog eller andra typer av ärenden?
Under
fliken kontakt finner du våra kontaktuppgifter, tveka inte att höra av dig!
Jag är i behov av en bostad, hur går jag tillväga för
att hyra av er?
Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer du att få ett mail när någon ny lägenhet finns tillgänglig för uthyrning. Mer information om aktuell bostad och hur du går tillväga för att göra en intresseanmälan finns under fliken "SÖKER DU NYTT BOENDE".
Jag ska flytta, hur säger jag upp min lägenhet?
En uppsägning ska alltid göras skriftligen på ett av tre följande
sätt:
1. Skriv ut och fyll i uppsägningsblanketten
2. Skicka kontraktet där du signerat "Överenskommelse om avflyttning"
3. Skriva ett brev eller mail med dina uppgifter och uppsägningsdatum, signera.
Uppsägningen skickar du till Hakarps Fastighets AB, Kanalgatan 20, 553 22 Jönköping alternativt överlämnar skriftlig handling till Rosalie eller Lars på kontoret eller maila till hej@hakarps.se. Dubbelkolla även så att du skrivit dina kontaktuppgifter rätt så att vi kan kontakta dig för att bekräfta att vi erhållit uppsägningen.
Hur långt i förväg behöver en uppsägning göras?
Din uppsägning ska vara oss tillhanda senast den sista
kalenderdagen på månaden, 3 månader före avtalets slut. Glöm inte att notera om
uppsägningen även gäller kontrakt på ev. bilplats eller förråd.
Vad händer efter att jag har sagt upp mitt kontrakt?
Efter
uppsägning önskar vi få möjlighet att komma och fotografera lägenheten för kommande annonsering. Därefter önskar vi få möjlighet att visa lägenheten för ett fåtal vid några få tillfällen.
Hur går ett överlämnande till?
Om inget annat har överenskommits ska du lämna lägenheten senast
kl. 12 på avflyttningsdagen. Om det är en lördag, söndag eller helgdag sker
utflyttning första vardagen därefter om inget annat avtalats.
Före avflyttning ska besiktning av lägenheten utföras. Vi kommer kontakta både dig och den som ska flytta in för att boka en tid. Lägenhetens skick kommer jämföras med tidigare protokoll. Eventuella skador som kan ha uppstått under hyrestiden kommer debiteras dig som avflyttande hyresgäst. Städningen av lägenheten ska godkännas av den nya hyresgästen.
Om städningen eller annat ej är korrekt eller godkänt utfört kommer vi att behöva genomföra en ombesiktning. Vid ombesiktning debiteras du som avflyttande hyresgäst 500 kr. Kan omstädning eller annan åtgärd inte utföras av dig som avflyttande hyresgäst kommer du att debiteras kostnaden för att utföra arbetet som krävs för att få ett korrekt och godkänt besiktningsprotokoll.
Den checklista för flyttstädning som bifogats med uppsägningsbekräftelsen ska vara genomförd och kontrolleras vid besiktning. Nycklar återlämnas vid besiktning. För borttappade nycklar debiteras du som avflyttande hyresgäst för ev. ny cylinder samt nycklar.
Glöm inte att skicka en uppsägning på hushållselen till hyrestidens utgång till din elleverantör. Lika så hemförsäkring och adressändring.
Jag ska flytta in i en lägenhet, hur går en
inflyttning till?
Du kommer bli kontaktad av någon av oss för att få en tid då vi kan
mötas i lägenheten. På plats överlämnas nycklar och ev. allmänna utrymmen och
förråd visas.
Du har rätt att tillträda bostaden klockan 12.00 inflyttningsdagen, vanligtvis den första dagen i månaden. Skulle inflyttningsdagen inträffa på en lördag, söndag eller annan allmän helgdag sker inflyttningen nästkommande vardag kl. 12.00.
Hushållsel ingår vanligtvis inte i hyran (om inte kontraktet säger annat). Anmäl inflyttning i god tid. Du kan kontakta din elleverantör för mer information.
Glöm inte att anmäla din flytt till ditt försäkringsbolag. Har du ingen hemförsäkring rekommenderar vi dig att införskaffa det. Hemförsäkringen hjälper till vid oförutsedda händelser och skador som inbrott, brand, eller vattenskador. Har du ingen försäkring kan du personligen bli skyldig att ersätta de kostnader som uppstått i din lägenhet.
Hur gör jag för att betala via autogiro?
Vill
du att hyran dras via autogiro fyller du i vår blankett, och skickar den till
oss. Blanketten får du vid kontraktsskrivningen.
På förfallodagen dras beloppet direkt från ditt konto. Du behöver se till att det finns tillräckligt mycket pengar på kontot dagen innan förfallodagen. Om det saknas pengar helt eller delvis på ditt konto dras inte något alls. Då måste du betala in hyran på annat sätt.
När ska hyran vara betald?
Sista
vardagen i månaden. Hyran betalas alltid en månad i förskott. Hyresavin hittar
du i din mailkorg.
Hur är det att bo i ett flerbostadshus?
För att alla som bor i en fastighet ska trivas måste du och dina
grannar visa hänsyn till varandra. Tänk på att dina grannar troligen hör dig
lika väl som du hör dem. Blir du störd så ta i första hand kontakt med din
störande granne direkt. Om störningen fortsätter kan du ringa växeln på
telefonnr 036-440 02 00 för ev. åtgärd.
Vad händer om jag orsakat en störning som genererat
en utryckning?
Vid störning som orsakar utryckning debiterar vi kostnaden för
detta. Ni kommer då få en faktura på den faktiska kostnaden för
utryckningen.
Blir du störd rekommenderar vi dig att i första hand ta kontakt med din störande granne direkt. Om störningen fortsätter kan du kontakta oss på kontoret för ev. åtgärd.
Får jag röka?
Våra
fastigheter är rökfria, det är inte tillåtet att röka i lägenheten,
trappuppgångar eller andra ytor inom fastigheten. Har du ändå rökt i lägenheten
kan det innebära att vi debiterar dig för att åtgärda lukt och annan åverkan
som är förenad med rökningen. Du och dina gäster hänvisas att röka utanför
tomtgräns/fastighetsgränsen.
Får jag grilla?
Det är inte tillåtet att grilla med öppen eld på balkonger och
uteplatser på grund av brandrisken. Detta gäller både kol- och gasolgrillar. Du
får använda elgrill men visa hänsyn till dina grannar.
Vart ska jag ställa min cykel/barnvagn?
Alla dina privata saker ska förvaras i din lägenhet, ditt förråd
eller i angivna gemensamma förrådsutrymmen. I händelse av olycka, brand eller
liknande är det inte tillåtet att förvara privata saker så som cyklar eller
barnvagnar i trapphuset.
Hur fungerar det att ha gemensam tvättstuga?
För att det ska fungera i tvättstugan är det nödvändigt att du
respekterar tvättiderna. Du får enbart lov att använda tvättstugan när du har
bokat den. Det är aldrig tillåtet att tvätta på annans tvättid. Det är också
din skyldighet att städa av maskinerna, tvättstugan och tömma ev. filter
efter varje användning. Lämna tvättstugan i det skick som du själv
vill finna den i.
Vad har jag för ansvar för lägenheten?
Från den dag du flyttar in till den dag du flyttar ut har du ansvar
för din lägenhet. Normalt slitage av exempelvis ålder kan åtgärdas av oss.
Skicka in en serviceanmälan så kommer vi att utvärdera ärendet.
Du som hyresgäst ansvarar själv för byte av förbrukningsvaror så som tex. glödlampor, ljusrör, glimtändare, fläktfilter eller filter till frånluftsvärmepump.
Vi besiktigar din lägenhet vid uppsägning. Du som har varit hyresgäst får åtgärda onormalt slitage eller betala kostnaden för återställande. Detta gäller även om du rökt i lägenheten (observera att det är rökförbud inom hela fastighetens gränser).
Får jag renovera och fixa själv i lägenheten?
Kontakta alltid oss för att ta reda på vad som gäller innan du
börjar renovera eller fixa själv. Allt som du gör i din lägenhet ska utföras på
ett fackmannamässigt sätt, i annat fall kan du bli återställningsskyldig den
dag du flyttar ut.
Vem tillhandahåller brandvarnare?
Vi tillhandahåller brandvarnare åt dig. Du har ansvaret för att
regelbundet kontrollera att den fungerar. Glöm inte att funktionstesta och byta
batteri regelbundet.
Jag har persienner, vem ansvarar för dem?
Vi som hyresvärd har inget underhållsansvar för persienner. Vill du
få dem borttagna kan vi såklart hjälpa dig med det.
Vad innebär att jag ska vårda min lägenhet?
Frosta av kyl och frys regelbundet. Rengör spis, ugn och köksfläkt
samt ev. filter. Rengör golvbrunnar så det inte blir stopp i avlopp och dålig
lukt samt rensa vattenlås under tvättställ. Glöm inte att dammsuga bakom
vitvarorna emellanåt. Släng dina sopor och ev. återvinning på anvisad
plats. Tänk på att hålla rent och snyggt i din lägenhet och de allmänna ytorna
för din och dina grannars trevnad.